Elektrisch rijden als ondernemer

In de media en in communicatie met ondernemers wordt er veel gesproken over elektrisch rijden. Daarbij wordt de nadruk gelegd op de aantrekkelijkheid van het rijden in een elektrische auto. De vraag, die veel ondernemers dan ook beziggehouden, is of het rijden in een elektrische auto even zwaarbelast wordt als het rijden in een auto op een fossiele brandstof. Of zou het rijden in een elektrische auto een stuk duurder zijn. Daarnaast vragen de ondernemers zich af of de aankoop van een gebruikte auto financieel aantrekkelijk is. Wel is duidelijk dat de aankoop, maar ook het rijden in een elektrische auto, met diverse fiscale voordelen wordt gestimuleerd. De stimulering van het elektrisch rijden wordt wellicht op die manier aantrekkelijker gemaakt.

Welke financiële voordelen zijn er om een elektrische auto te rijden
De meest gehoorde stelling is dat elektrisch autorijden loont. Zo wordt met de aanschaf van een elektrische auto niet alleen op brandstof- en onderhoudskosten bespaart, maar er kan ook geprofiteerd worden van de beschikbare belastingvoordelen.

Belastingvoordelen
Als er besloten wordt om een elektrische auto’s aan te schaffen, dan ben je vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Besluit je om een semi-elektrische of plug-in hybride auto’s aan te schaffen, die minder dan 50 g CO2 per kilometer uitstoot, dan betaal je een half tarief. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om gebruik te maken van de Milieu Investeringsaftrek (MIA) en deze levert eveneens een fiscaal voordeel op. Deze is speciaal voor de investering die gedaan wordt in elektrische en hybride voertuigen. Ook op een oplaadpunt is de MIA van toepassing.

Fiscale bijtelling
Een voordeel van een elektrische auto is dat deze auto milieuvriendelijke is en een lagere fiscale bijtelling heeft. Let er wel op dat als je in een auto van de zaak rijdt, dan moet je erop letten en er rekening mee houden dat de elektrische auto financiële gevolgen heeft voor de privé belastingaangifte voor de inkomstenbelasting. Daarnaast zakelijk ook voor de btw. Dus als er in een zakelijke auto privé wordt gereden, dan krijgt de chauffeur te maken met de fiscale bijtelling. De hoogte van de bijtelling van een elektrische auto wordt berekend op basis van een percentage van de catalogusprijs. 

Subsidies voor de elektrische auto
Voordat de aanschaf van een elektrische auto wordt uitgevoerd, is het aan te bevelen om na te gaan of er ook landelijke, lokale of regionale subsidies te verkrijgen zijn. Want naast de genoemde belastingvoordelen zijn er mogelijk ook subsidies. Een handige website is “Nederland Elektrisch”, waarop de subsidies van een aantal gemeenten te vinden zijn.

Stimulering door de rijksoverheid
De overheid heeft er belang bij dat de elektrische auto als serieus alternatief door de toekomstige auto eigenaar wordt onderzocht. De reden van stimulering van de elektrische auto ligt in de wens om de CO2 uitstoot tegen te gaan. De grote autofabrikanten spelen daar handig op in en stimuleren autobezitters om elektrisch te gaan rijden. Vooral steden met milieuzones zijn aantrekkelijk geworden om als autobezitter een elektrische auto te gaan rijden.

De elektrische automerken
Op de Nederlandse autowegen kunnen de volgende elektrische automodellen aanwezig zijn:

  • AIWAYS U5
  • Audi e-tron
  • BMW i3
  • Citroën ë-Jumpy / ë-Space Tourer
  • DS3 Crossback e-Tense
  • Fiat 500e
  • Honda e
  • Hyundai Kona electric
  • Jaguar I-Pace
  • Kia e-Soul
  • Lexus UX 300e
  • Mercedes-Benz EQV
  • MG ZS EV
  • Mini Electric
  • Nissan Leaf
  • Opel Ampera-e
  • Peugeot e-208
  • Polestar 2
  • Porsche Taycan
  • Renault Twingo ZE
  • Seat Mii Electric
  • Skoda Citigo-e iV
  • Smart EQ ForTwo
  • Tesla Model 3
  • Volkswagen e-Up